|
|
|
Kunstenaars |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ad
Arma
etsen,
etskunst, grafiek
in combinatie met gemengde
technieken, bladgoud, verf
en collage van Ad Arma |
Ad
Arma
etchings, mixed media art
etching
techniques,
painting and collage
by Dutch artist Ad Arma |
|
|
At the brinks, 2008
meerkleurenets (unicum), 60 x 99 cm (beeldmaat)
kab.nr. 6454
|
|
|
Stranger I, 2007
ets (unicum), 69 x 94 cm (beeldmaat)
kab.nr. 6453
|
|
|
Ad Arma
"See you in oktober", 2007
meerkleurenets in oplage van 10,
69,5 x 69 cm (beeldmaat)
|
'See
you in oktober' is uitsluitend verkrijgbaar
bij Galerie Beeldkracht. Deze Meerkleurenets
kortweg "Oktober"
getiteld heeft 'Kunstweek kunstenaar van het jaar 2007' Ad
Arma in een bescheiden oplage van 10 speciaal gemaakt voor de Kunstkalender van de Kunstweek.
|
|
|
|
Stranger III, 2007
ets (unicum), 69 x 100 cm (beeldmaat)
kab.nr. 6461
|
|
|
Bluiett's Humpback, 2007
ets (unicum), 69 x 120 cm (beeldmaat)
Verkocht/Sold
|
|
|
Blue Spot, 2007
ets (unicum), 69 x 120 cm (beeldmaat)
kab.nr. 6473
|
|
|
Letter to Japan, Marita the dolphin - goud, 2007
ets/mixed media (unicum),
70 x 116 cm, kab.nr. 6462
|
|
|
Joe McPhee - 'Nation Time', 2007
ets/mixed media (unicum),
69 x 120 cm, kab.nr. 6455
|
|
|
Points of
perspection
ets/mixed media (unicum),
69 x 125 cm, kab.nr. 5341
|
|
|
|
|
|
Blue Cloud, 2006
ets (unicum), 70 x 100 cm (beeldmaat)
kab.nr. 6452
|
|
Being, 2005
ets (unicum), 60 x 89 cm (beeldmaat)
kab.nr. 6463
|
|
|
|
|
|
|
Sweet oblivion, 2005
ets (unicum), 60 x 90 cm (beeldmaat)
kab.nr. 6466
|
|
Encounter, 2006
ets (unicum), 70 x 100 cm (beeldmaat)
kab.nr. 6467
|
|
|
|
|
|
|
Miya, 2006
ets (unicum),
90 x 16 cm (beeldmaat)
kab.nr. 5508
|
|
Think, wish,
dream 2005
ets/mixed media (unicum),
120 x 69 cm, kab.nr. 4342 |
|
|
|
|
|
Home sweet home, 2006
ets (unicum), 69 x 100 cm (beeldmaat)
kab.nr. 6465
|
|
|
The continuing story of
Oblivion, 2005
ets/mixed media (unicum),
65 x 126 cm, kab.nr. 4351
|
|
|
|
Oblivion, the dolphin and the tree, 2005
ets/mixed media (unicum),
65 x 125 cm, kab.nr. 4347
|
|
|
Birthground, 2004
ets/mixed media (unicum),
70 x 120 cm, kab.nr. 4350
|
|
|
Free place, 2003
ets/mixed media (unicum),
70 x 120 cm, kab.nr. 4348
|
|
|
|
Red pepper, 2004
ets (unicum),
160 x 70 cm (beeldmaat)
kab.nr. 4360
|
|
|
Dancing the Raincloud, 2002
ets (15/15), 64 x 120 cm (beeldmaat)
kab.nr. 6470
|
|
|
|
|
The Walker II,
2003
ets (unicum),
60 x 90 cm (beeldmaat)
kab.nr. 4354
|
|
Reading my s.f.,
2003
ets (23/23),
90 x 64 cm (beeldmaat)
kab.nr. 4355
(geleverd incl. lijst
met
ontspiegeld glas) |
|
|
|
|
|
|
Blue, blue moon, 2002
ets (15/15),
139 x 69 cm (beeldmaat)
kab.nr. 4363
(geleverd incl. lijst met ontspiegeld galerieglas)
|
|
Resource, 1998
ets (unicum),
99 x 70 cm (beeldmaat)
kab.nr. 4346
|
|
|
|
|
|
Ad Arma
de 'Kunstweek Kunstenaar van het jaar 2007'
|
|
|
|
Ad
Arma in zijn atelier |
|
Ad
Arma (midden), exposant bij het tienjarig jubileum van
Galerie Beeldkracht in 2007. |
|
|
|
|
Over
kunstenaar Ad Arma I
Onderliggende gedachte in al het werk van Ad Arma
(Rotterdam, 1954) is het spirituele besef dat alles één
is, alles samenhangt. Nu is hij in het bijzonder in de ban
van het begrip ‘vergetelheid’ (in het Engels ‘oblivion’).
Hij laat ons beseffen dat alle mensen, kunstmatige grenzen
en culturen, hoe groot en imposant ook, ooit in de
vergetelheid zullen raken. De mens is immers nietig, zowel
in het immense universum als in de tijd. Hoge gebergten en
diepe zeeën, oeroude bomen, sterren en planeten zijn de
ons omringende stille getuigen van deze vergankelijkheid
en nietigheid van de mensheid. Ze komen dan ook via iconen
en symbolen voor in zijn werk.
Sinds jaar en dag verkiest Ad Arma de nachtelijke rust om
in zijn atelier te werken, gevoed door zijn geliefde jazz
of hedendaagse klassieke muziek. Tegelijkertijd overpeinst
hij genoemde zaken en maakt via
zijn ingebouwde radar contact met andere niet visuele
werkelijkheden. Gedreven
zoekt hij naar de ideale wijze om het thema van
‘oblivion’ vorm te
geven en te verbinden met het universele.
Vanaf medio maart tot en met 20 april 2007 toont Galerie
Beeldkracht u het intrigerende beeldende verslag van zijn
queeste.
Sander
Kletter
galeriehouder Galerie Beeldkracht - februari 2007
Galerie
Beeldkracht Homepage |
|
Ad Arma op het weblog van Galerie Beeldkracht
• 22
mei 2008
|
Naar het begin van deze
pagina/Back to
top
|
|
Over
kunstenaar Ad Arma II
Tijdloos
werk maken! Niks te maken met tendensen. Ik ben de
enige die bepaalt wanneer een werk af is, wat goed is en wat
niet.’
Ad
Arma is een veelzijdig kunstenaar. Naast zijn
grafische werk maakt hij ook bronzen sculpturen,
gouaches, olieverf doeken en keramisch werk. Hij werd
geboren in Rotterdam (1954) en geschoold op Artibus,
Academie voor de Beeldende Kunsten te Utrecht
(1974-1979). Sinds het eerste begin heeft het werk
vele veranderingen ondergaan. De onderliggende
gedachte in veel van zijn werk is het besef dat alles
één is, samenhangt. Door de jaren heen passeerden
ook nieuwe thema’s de revue. De dunne scheidslijn
tussen droom en werkelijkheid, de vergankelijkheid,
ruimte en nietigheid, vergetelheid. Een kleine greep
uit de thematiek die in de loop der jaren in Ad
Arma’s werk terug te vinden was. Maar belangrijker
dan de bedoeling die de kunstenaar met zijn werk
heeft, vindt Ad de visie van de kunstkijker. ‘De
meerwaarde, de geest van het werk, is de toevoeging
die de beschouwer in het werk zal projecteren.’
In
zijn werkplaats in de polder werkt Ad het liefst in
het holst van de nacht aan zijn nieuwe creaties.
Alleen, in zijn eigen belevingswereld. Er klinkt
jazzmuziek als aanjager en concentratie-sturing. Hier
komen zijn ideeën tot leven, laat hij alles toe. ‘Niet
het weglaten is de kunst, maar het toelaten (dan kun
je altijd het weglaten nog toelaten…)’
In
de loop der jaren heeft Ad Arma een indrukwekkend
aantal exposities en projecten mogen verzorgen.
Geregeld reisde hij ook af naar India en Japan voor
het geven van seminars aan jonge kunstenaars of om
zelf inspiratie op te doen. Tijdens deze reizen heeft
hij Azië in zijn hart gesloten en sindsdien neemt het
een grote plaats in zijn werk in.
Tijd
nu om het werk zelf op u in te laten werken. Want
zoals Ad Arma onlangs zelf opmerkte: ‘Eigenlijk
wordt het voor mij pas interessant waar woorden
ophouden en beeld begint. Kunst comuniceert zonder
woorden.’
|
|
About Ad Arma
‘Make
timeless works! Nothing to do with trends. I alone decide
when a work is finished, what is good and what is not.’
Ad
Arma is a versatile artist. Besides etchings, he creates
bronze sculptures, gouaches, oil paintings and ceramics.
Born in Rotterdam (1954), he was educated at the Artibus
Academy for the Visual Arts in Utrecht (1974-1979). Since
the very beginning, his works developed into many directions.
The underlying philosophy of his art is the realisation that
all is one, and everything is coherent. However, throughout
the years this notion developed into many different themes.
A small selection of the symbolic meaning in Ad Arma’s
work over the past years: The thin line between Dream and
Reality; Transitoriness; Space and Insignificance; and
lately also Oblivion. But Ad believes the vision of the
spectator to be more important: ‘The
surplus value, the spirit of the piece, is the addition the
spectator will project onto the piece.’
In
his studio in the Dutch countryside Ad prefers to work on
his new creations in the dead of night. This is where he
allows everything to happen. In solitude, surrounded only by
his imagination and some Jazz music in the background, his
ideas come to life. ‘Art
is not about omitting, but about allowing (then you can
always allow omisions…)’
Throughout
the years Ad Arma’s art has been displayed in a great many
exhibitions and he participated in many international art
projects. He is regularly to be found in India or Japan,
teaching young artists or gathering new ideas. During his
first journeys there, he lost his heart to Asia. Ever since,
it takes up an important part in his work.
Now
it’s time for the art to speak for itself. In Ad’s own
words: ‘I
feel it starts to be truly interesting where words end and
the image begins. Art communicates without words.’
Back to Beeldkracht Gallery
|
Naar het begin van deze
pagina/Back to
top
|
Over Ad Arma
III (bron: galeries.nl)
Ad Arma (Rotterdam 1954) is een veelzijdig kunstenaar. Naast zijn grafisch werk,
schildert hij en maakt hij bronzen en keramische beelden. In al
zijn werk is dezelfde thematiek terug te vinden: het samenvallen
van het verleden en de toekomst in de dromen van het heden.
In zijn etsen is altijd een bijna abstract aandoende menselijk
figuur aanwezig. Deze geeft vorm en maat aan de ruimte. Vanuit
intuïtie en concentratie creëert Ad Arma een poëtische sfeer
die hij door zijn subtiele kleurgebruik versterkt. Door het
oorspronkelijke karakter van zijn werk is Ad Arma een veel
gevraagd kunstenaar.
De bronzen beelden van Ad zijn vormen die ons iets vertellen dat
groter is dan de beelden zelf. De Idee. Idee over een ´chaos´
waaruit alles ontstaat; idee over het ontstaan van de samenhang;
idee van het ontstaan van leven vanuit een ´dode´ materie, van
energie die veroorzaakt dat iets wat niet levend is toch levend
wordt. "Vroeger wist ik de betekenis van alles wat ik
deed"- zei Ad eens. "Nu is het niet meer nodig.
Betekenis hoeft niet ´iets´ te zijn. Het kan een verwijzing zijn
naar iets dat groter is dan je eigen gedachten, maar je voelt dat
het bestaat".
|
Exposities
een
selectie, vanaf 2000 - Selected
Exhibitions
since
2000
Ad Arma exposeert sinds
1979 en heeft een indrukwekkend aantal solo- en groepsexposities
op zijn curriculum vitae. In Nederland exposeerde hij o.a. regelmatig
op de Holland Art Fair te Den Haag en op de KunstRai te Amsterdam,
maar ook op bijzondere locaties als het Muziekcentrum Vredenburg
te Utrecht, in het Koninklijk Paleis te Amsterdam, Het Singer
Museum van Laren en in Museum van de Togt te Amstelveen. Ook
buiten Nederland heeft hij geëxposeerd in galeries en op
kunstbeurzen o.a. te Chicago, Londen, Parijs, Brussel, Hannover,
Düsseldorf, Basel, Gent, Tokyo, Oita, Osaka en Toronto.
|
2008 |
: |
Open
Art Fair, met Galerie Beeldkracht, Jaarbeurs Utrecht |
|
2007 |
: |
Galerie
Beeldkracht, Scheemda |
solo |
|
: |
Jubileum
expositie, Galerie Beeldkracht, Scheemda |
|
2006 |
: |
Holland Art
Fair, met Galerie Beeldkracht, Den Haag |
|
2005 |
: |
Kunstkabinet
Willy Schoots, Eindhoven |
solo |
|
|
Galerie De
Compagnie, Dordrecht |
solo |
|
|
De Galerie,
Den Haag |
solo |
2004 |
: |
Galerie Bianca
Landgraaf, Laren |
solo |
|
|
Holland Art
Fair, Den Haag |
|
|
|
Galerie
Vromans, Amsterdam |
|
|
|
Kunstweek:
Tweede plaats - Verkiezing kunstenaar van het jaar |
|
|
|
Top
Art
Expositie, Van Nelle Ontwerpfabriek, Rotterdam |
|
2003 |
: |
Chateau des
Arts, Cruéjouls, France |
|
|
|
Galerie
Thyade,
Rotterdam |
solo |
|
|
Art
Dabekaussen, Echt |
solo |
|
|
Kunstrai,
Amsterdam |
|
|
|
De Galerie,
Den Haag |
solo |
2002 |
: |
Ming's
Gallery,
Hongkong |
|
|
|
Galerie De
Lange, Emmen |
solo |
|
|
Galerie
Vromans, Amsterdam |
solo |
|
|
Galerie Dom
'Arte, Rucphen |
|
2001 |
: |
International
Art Centre, Hongkong |
solo |
|
|
World Trade
Centre, Macau, China |
|
|
|
Galerie
Seiho, Tokyo, Japan |
|
|
|
Kunstrai,
Amsterdam |
|
|
|
Beeldenroute
Zeedijk, Knokke, België |
|
|
|
Organon, Oss |
solo |
2000 |
: |
Holland Art
Fair, Den Haag |
|
|
|
Gallery
Yamaki, Osaka, Japan |
|
|
|
Chitraniketan
Art gallery, Trivandrum, China |
|
|
|
Galerie
Elisabeth Den Bieman de Haas, Amsterdam |
solo |
|
|
Galerie Wind,
Soest |
|
|
|
|