Natalya
Stadnyk |
Beschilderde 'Paaseieren'
- Ikonen schilderkunst -
In
de Russisch Orthodoxe
kerkelijke traditie
Painted 'Eastern eggs' - Icon paintings - Traditional Russian
Orthodoxe
Church art |
|
|
Presentatie Natalya Stadnyk door Galerie Beeldkracht
op kunstbeurs Art Nocturne Knocke, België 2009.
Op de foto links in de vitrine de minutieus beschilderde
houten eieren van deze topkunstenares. Galerie Beeldkracht presenteerde haar werk o.a. ook op
Kunst- & Antieksalon Primavera, Rotterdam (2008 en 2009).
|
|
|
|
|
|
De
beschilderde houten eieren van Natalya Stadnyk -
Painted
Eastern eggs |
|
!!!
Scroll naar beneden voor meer schilderingen van de kunstenares -
Scroll downwards to see more works of Art !!! |
|
|
|
Natalya Stadnyk
detail van 'Maria Magdalena'
beschilderd ei,
hout, goud en
temperaverf
totale hoogte ei: ca. 36 cm
|
|
|
|
idem twee aanzichten van het beschilderde ei 'Maria
Magdalena'
Recht van voren (links) en iets gedraaid (rechts) om één
van de twee
landschapjes aan weerszijden van de centrale voorstelling
beter te kunnen zien.
|
|
|
|
|
|
Natalya Stadnyk
'Madonna met kind'
beschilderd ei,
hout, goud en
temperaverf
totale
hoogte: ca. 38 cm
Verkocht/sold
|
|
|
|
idem: detail van het door Natalya Stadnyk
beschilderde 'Madonna met kind'
hout, goud en
temperaverf
totale hoogte van het ei met voet: ca. 38 cm
Verkocht/sold
|
|
|
|
'God de vader'
hout, goud en
temperaverf
totale
hoogte: ca. 38 cm
|
|
|
|
|
|
'God de vader'
detail bovenkant ei
hoogte ei: ca. 26 cm
|
|
|
|
|
|
|
|
'De apostel Jakobus'
hout, goud en
temperaverf
totale hoogte:
ca. 30 cm
|
|
'De apostel Jakobus'
detail
hoogte ei: ca. 18 cm
|
|
'De apostel Jakobus'
detail
|
|
|
|
|
|
'Maria'
hout, goud, lak en
temperaverf
totale hoogte: ca. 28 cm
|
|
|
|
|
'St. Joris en de draak'
detail
hoogte ei: ca. 21 cm
|
'St. Joris en de draak'
hout, goud, lak en
temperaverf
totale hoogte: ca. 34 cm
|
|
|
|
'Jezus op de troon'
hout, goud, lak en
temperaverf
hoogte ei: ca. 17 cm, totale
hoogte: ca. 30 cm
|
|
|
|
|
|
'Moeder van God'
hout, goud, lak en
temperaverf
totale hoogte: ca. 30 cm
hoogte ei: ca. 17 cm
|
|
'St. Anastasia'
hout, goud en
temperaverf
totale hoogte: ca. 30 cm
hoogte ei: ca. 18 cm
|
|
|
|
Over kunstenares Natalya Stadnyk
Kunstenares Natalya Stadnyk schildert, net als de schilders van
ikonen met ei-tempera op hout. Zij is oorspronkelijk dan ook
opgeleid als schilderes van ikonen. Oppervlakkig gezien lijken
haar eieren geheel geschilderd volgens de Russisch Orthodoxe
kerkelijke traditie. Maar Stadnyk is toch behoorlijk vernieuwend
bezig, zij durft af te wijken van de verplichte ikonografie en
combineert Volkskunst motieven met die van de gebruikelijke
ikonografie van de ikonen schilderkunst, ze laat bovendien zaken
weg en ze voegt toe. Dit maakt Stadnyk wel degelijk een hedendaags beeldend
kunstenaar...
|
|
|
Onder
de hedendaagse kunstenaars in de Oekraïne, die een eeuwenoude
traditie voortzetten, het beschilderen van houten eieren, behoort
Natalya Stadnyk (1968) tot de absolute top. Haar briljante gevoel
voor compositie, ongeëvenaard vakmanschap, dat o.a. blijkt uit haar
vermogen om afbeeldingen in goede proporties over te brengen op
het gebogen elliptische oppervlak van een ei (!) gecombineerd met
haar smaakvolle gebruik van decoratieve ornamenten, hebben ertoe
geleid dat haar werk tot ver over de wereld verspreid is.
Haar
werk bevindt zich in particuliere collecties in Engeland,
Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Australië, Argentinië, en
U.S.A., maar ook in de collectie Christelijke Kunst van het
Vaticaan. |
|
|
|
Natalya Stadnyk en de traditie van het beschilderde ei
Na het zien van de
eieren, waren we meteen van de kwaliteit overtuigd. Al is Stadnyk
wellicht een kunstenares in een verre uithoek van het
brede universum van de Postmoderne hedendaagse beeldende kunst.
Natalya Stadnyk is opgeleid aan het College voor Artistieke
Produktie in Kiev. Zij studeerde af in 1986. Sinds 1987 wijdt zij zich aan
de schilderkunst, aanvankelik schilderde zij ikonen, tegenwoordig
beschildert zij hoofdzakelijk houten eieren in de Grieks Orthodoxe
Christelijke traditie.
Volgens de legende begint de traditie van het paasei bij Maria
Magdalena, die een rood beschilderd paasei aanbood aan de Romeinse
keizer Tiberius. Dit ei stond symbool voor de verrijzenis van
Jezus Christus. De symboliek van het ei als personificatie van het
universum, de eeuwigdurende transformatie van levensvormen via een
natuurlijk circulatieproces bestaat echter al sinds de oudste
tijden. Heidenen aanbaden het ei ook wel als symbool voor de
zonneschijf. In het algemeen stond het ei steeds symbool voor de
continuïteit van het voortbestaan van het menselijke ras.
In de traditie van de Griekse Orthodoxe kerk is het paasei
uitgegroeid tot een kunst uiting op het hoogst denkbare
ambachtelijke en kunstzinnige niveau. Daarnaast bestaat er ook een
vorm van populaire volkskunst bij het beschilderen van eieren, de
zogenaamde 'krashanky' en 'pysanky' eieren. Dit leidde in de later
eeuwen uiteindelijk tot buitengewoon fraaie esthetisch en
decoratief versierde eieren, echter zonder cultus waarde. Beroemd
in dit verband zijn de eieren van Fabergé.
Het werk van Natalya
Stadnyk past in de religieuze traditie, is aristocratisch van
kleur, gemakkelijk te begrijpen met betrekking tot de inhoud en
intens van zeggingskracht.
Interessant is echter dat zij durft af te wijken van de
voorgeschreven ikonografie. Ze laat zaken weg en voegt ook toe.
Bovendien combineert ze de decoratieve elementen uit de eerder
genoemde volkskunst ('pysansky eieren') met de christelijke
ikonografie.
Ze schildert in deze volkskunt traditie een randversiering om de
christelijke voorstelling op het ei. In die zin is zij zeer
vernieuwend en eigentijds bezig en behoort haar werk daarom
beslist tot de hedendaagse beeldende kunst. Een andere belangrijke
kwaliteit van haar werk schuilt in het feit dat het de sacramentale boodschap
van de traditie niet heeft verloren, uniek in een tijd, waarin vele
mensen ter wereld het christelijke geloof en de kerk de rug toe
hebben gekeerd. Geen wonder dat het werk van Natalya Stadnyk
zoveel aandacht trekt van kenners en verzamelaars van Christelijke
en religieuze kunst, overal ter wereld.
Sander Kletter, galeriehouder Galerie Beeldkracht,
februari 2006
|
|
|
|
|
Terugblik Kunst- &
Antieksalon Primavera 2009
De nieuwste beschilderde eieren van Natalya Stadnyk werden door
Galerie Beeldkracht, net als in 2008, gepresenteerd op Kunst- & Antieksalon Primavera (stand 60) van 25 februari tot en
met 1 maart 2009 in het AHOY te Rotterdam. Galerie
Beeldkracht neemt vaker deel aan Nederlandse kunstbeurzen.
Bekijk daarvoor het overzicht van beurzen of de expositiekalender
van Galerie Beeldkracht.
|
Onder grote belangstelling toont galeriehoudster Gaby Kletter van
Galerie Beeldkracht
(staand in het zwart rechts) één van de tentoongestelde eieren
van Natalya Stadnyk
op de kunstbeurs Kunst- & Antieksalon Primavera 2009. We zien
de achterzijde van het ei,
met daarop het typerend ragfijn geschilderde kruis, zoals dat op
elke achterzijde van
elk ei door kunstenares Stadnyk wordt toegepast.
|
Ook galeriehouder Sander Kletter (links voorover gebogen staand)
in aktie tijdens Primavera.
Ter assistentie van kunsthistorica Gerda Brust (links staand naast
de vitrine), staat hij net op
het punt een ei uit de vitrine te halen om het te laten zien aan
de deelnemers van de rondleiding
'Hoogtepunten van Primavera 2009', waar Gerda Brust Galerie
Beeldkracht in had opgenomen
i.v.m. de zo fraai beschilderde houten eieren van fijn-schilderes
Natalya Stadnyk.
|
|
Vooraankondiging Art
Nocturne Knocke - augustus 2009
Nadat de nieuwste beschilderde eieren van Natalya Stadnyk door
Galerie Beeldkracht, net als in 2008, werden gepresenteerd op Kunst-
& Antieksalon Primavera 2009 in het AHOY van Rotterdam, zullen
deze opnieuw te zien zijn op een kunstbeurs. Deze eerstvolgende
expositie van haar eieren op een kunstbeurs vindt plaats op de
34ste editie van Art Nocturne Knocke in België in augustus. |
|
|
Natalya Stadnyk
bezoekt
Scheemda
|
Natalya Stadnyk
op werkbezoek bij Galerie Beeldkracht, oktober 2007
|
Kunstenares Natalya
Stadnyk behoort tot de steeds zeldzamer wordende groep beeldend
kunstenaars, die het schildersambacht in elk facet volledig
beheersen. In haar specifieke geval het gevoel voor compositie,
menselijke proportie/verhoudingen in combinatie met het vermogen
om elk denkbaar onderwerp te kunnen schilderen, hoe minutieus,
complex of gedetailleerd ook. U vindt een verwijzing naar deze
pagina van Natalya Stadnyk ook op de pagina Pasen.sitepark.nl,
waar u tevens meteen meer informatie vindt over de christelijke
achtergronden van Pasen.
Galerie Beeldkracht vertegenwoordigt
meer van zulke 'complete' kunstenaars. Kunstschilders voor wie het
beeldende vak géén geheimen lijkt te hebben. Bekijkt u het werk van de
volgende Realisten, die Galerie Beeldkracht vertegenwoordigt.
Zonder uitzondering grote meesters in de schilderkunst:
Boris Shapiro, Michael Parkes, Nico Vrielink
en Iurie Matei.
|
Natalya
Stadnyk op het weblog van Galerie Beeldkracht
- 26 november 2009: Natalya Stadnyk haar nieuwste ei wordt geëxposeerd op Art Fair Lochem 2009 (10 t/m 13
dec.)
- 21 augustus 2009: Verslag van Art Nocturne Knocke 2009
Helaas zijn deze berichten niet bewaard, wegens het opheffen van het weblog in augustus 2011 |
|
|