Koos Smit
Ga hier naar zijn schilderijen
Koos Smit (Berkel-Rodenrijs, 1958) was aanvankelijk fijnschilder, alvorens hij monumentaal abstract ging werken. Hij volgde enkele jaren een opleiding aan de Vrije Academie van Rotterdam. In 1983 stapte hij echter over naar de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, die hij afsloot in 1988.
Smit werd snel gesignaleerd als talent. Zijn profiel is daarom opgenomen in verschillende edities van de jaarlijkse publicatie 100 jonge Nederlandse kunstschilders (1996 tot en met 1998). Na zijn afstuderen exposeerde Koos Smit veelvuldig bij binnen- en buitenlandse galeries, en onder meer ook bij Museum Jan van der Togt in Amstelveen. In 2006 werd zijn werk voor het eerst op een kunstbeurs gepresenteerd, Art Fair Autotron in Rosmalen. Een jaar later exposeerde Galerie Beeldkracht, die sinds 2005 met de kunstenaar samenwerkt, zijn abstracte schilderkunst tijdens Art Laren, de enige serieuze Nederlandse kunstbeurs, die in de open lucht plaatsvindt. Zijn werk is intussen bij vele particulieren te vinden. Ook het bedrijfsleven heeft zijn werk aangekocht, onder meer door het World Trade Center (Rotterdam) en door De Woonmaatschappij Hoofddorp/Amsterdam.
Expressionistisch intuïtief
Smit laat zich in de eerste plaats leiden door zijn intuïtie om tot zijn composities te komen. De dynamiek van de penseelvoering en hevig kleurcontrast vormen de belangrijkste ingrediënten van zijn werk. Zijn subtiele gevoel voor kleur is duidelijk een van zijn talenten. Dit kleurgevoel verklaart mede de aantrekkingskracht van zijn werk onder de liefhebbers van het genre. Tot 2009 werkte Smit na veel experimenteren voornamelijk met acryl op linnen. Later is hij ook met olieverf gaan werken. De kwaliteit van de nieuwste acrylverf en hulpstoffen geeft hem in ieder geval de mogelijkheid om zowel langdurig, als ook om snel en gedreven door te werken. Dit laatste is voor hem van belang. Het geeft hem immers de mogelijkheid om zijn intuïtie te volgen, terwijl ook de dynamiek van het schildersmoment gegarandeerd blijft.
Koos Smit en het abstract expressionisme
De schildermethode van Smit en de abstractie van zijn werk is misschien het meest verwant aan dat van de Abstract Expressionisten uit de jaren 50. Actief fysiek schilderen met een groot gebaar deelt hij met Willem de Kooning, Jackson Pollock en Franz Kline uit deze beroemde kunstenaarsstroming van weleer. Gelaagd schilderen deelt hij weer met Mark Rothko en Barnett Newman.
Smit brengt in de regel eerst op bescheiden wijze pigment, papier of textiel op het doek aan. Zo creëert hij structuren en reliëfs. Vervolgens brengt hij daar op in grote kleurvlakken een grondschildering aan. Daarna werkt hij zoals hij dat zelf noemt aan ‘verfijning en vervloeing’. Hij brengt vele dunne transparante lagen verf aan, zogenaamde ‘glacis’ lagen, waarmee hij een hoog verzadigde kleurintensiteit weet te bereiken. Nog altijd ogen zijn expressieve schilderijen honderd procent abstract. Toch ontstaat zijn werk sinds 2009 regelmatig vanuit een figuratieve lineaire modelschets. Soms brengt hij in de beginfase van het schilderij zelfs meerdere modeltekeningen aan. Daarna verweeft hij de anatomische vormentaal van deze tekeningen als vanouds, dus op intuïtieve wijze tijdens de schildersactie, met de rest van zijn compositie. Deze nieuwe aanpak heeft de dynamiek en vormentaal van zijn schilderijen veranderd en verrijkt.
Sander Kletter – kunsthistoricus /galeriehouder, april 2017