Sjer
Jacobs |
Olieverfschilderijen,
sculpturen
van brons,
glas en keramiek
van kunstenaar
Sjer Jacobs
Oils on
canvas,
sculptures
in bronze,
glass and ceramics
by the Dutch artist
Sjer Jacobs |
|
|
Omarming, keramiek, kab.nr. 10064
|
|
|
|
|
|
Bronssculpturen,
schilderijen en keramiek van Sjer Jacobs -
Artworks by
Sjer Jacobs |
|
!!!
Scroll naar beneden voor meer kunstwerken van Sjer Jacobs -
Scroll downwards to see more works of Art !!! |
|
|
Proost in tuin,
olieverf op linnen,
formaat 100 x 100 cm, kab.nr. 10056
|
|
|
|
3 Stellen,
olieverf op linnen,
formaat 80 x 150 cm, kab.nr. 10051
|
|
|
Omarming aan tafel,
olieverf op linnen,
formaat 100 x 100 cm, kab.nr. 10057
|
|
|
2 Danseresjes,
olieverf op linnen,
formaat 90 x 90 cm, kab.nr. 10053
|
|
|
Man en vrouw aan tafel,
olieverf op linnen,
formaat 150 x 60 cm, kab.nr. 10055
|
|
|
Man en vrouw,
olieverf op linnen,
formaat 50 x 50 cm, kab.nr. 10054
|
|
|
Man en vrouw,
olieverf op linnen,
formaat 100 x 40 cm, kab.nr. 10052
|
|
|
2 Kinderen,
brons, kab.nr. 10058
|
|
|
|
|
Man en vrouw,
brons, kab.nr. 10059
|
|
|
Schouder aan schouder,
brons, kab.nr. 10060
|
|
|
Paar, keramiek, kab.nr. 10065
|
|
|
Koks, keramiek, kab.nr. 10062
|
|
|
Zittend paar in stoel, keramiek, kab.nr. 10063
|
|
|
Schouder aan schouder, keramiek, kab.nr. 10066
|
|
|
Koppeltje, keramiek, kab.nr. 10067
|
|
|
Danseres, hout, kab.nr. 10061
|
|
|
Omarming,
olieverf op linnen,
formaat 100 x 100 cm
Verkocht/Sold
|
|
|
4 Figuren,
olieverf op linnen,
formaat 80 x 200 cm, kab.nr. 5685
|
|
|
|
|
Sjer Jacobs,
portret van een topkunstenaar
- De mens achter de kunstenaar -
Integer, zelfbewust, hard werkend, open, helder formulerend, een
no-nonsense type. Zo zou je Sjer Jacobs kunnen typeren. Maar is
dat het hele verhaal?
Om dubbel te kunnen genieten van een schilderij of een beeld dat
we zien of dat we hebben aangeschaft, willen we graag zoveel
mogelijk weten over de 'mens' achter de kunstenaar. Waarom is hij
in de kunst terecht gekomen? Welke opleiding volgde hij? Hoe en
waar werkt hij? Hoe heeft hij zich ontwikkeld? Is zijn
ontwikkeling als kunstenaar afgerond of ontwikkelt hij zich steeds
verder, en ga zo maar door. Een verhaal schrijven over de manier van werken van Sjer Jacobs is
niet al te moeilijk. Vlot formulerend geeft Sjer Jacobs uitleg als
het over zijn werk gaat. Gaat het over zijn leven als beeldend
kunstenaar, dan wordt hij al minder royaal met zijn mededelingen.
Die terughoudendheid wordt nog groter als het over zijn
persoonlijke leven gaat. En wie kan hem daarin ongelijk geven? De
uitdaging om Sjer en zijn werk te doorgronden wordt er slechts
groter door. Wie is Sjer Jacobs, de kunstenaar achter de beelden?
Of zoals Sjer zelf zegt: 'De kunstenaar tussen de beelden'.
Sjer Jacobs (1963) wilde, vanaf het moment dat hij een potlood kon
vasthouden, zoals hij zelf zegt 'in de kunst'. Alhoewel kunst voor
die tijd een groot woord was, omdat deze kunstenaar in de dop toen
nog nauwelijks wist dat er zoiets als kunst bestond. Als trouw
bezoeker van de Vrije Academie tekende hij ijverig stillevens en
portretten. 'Ik kan er ook niets aan doen dat de portretten al
gauw complete mensen werden', merkt Sjer bijna op
verontschuldigende toon op. Na zijn middelbare schoolopleiding
studeerde Sjer aan de Docentenopleiding Tekenen en Handvaardigheid
en behaalde een volledige bevoegdheid. Omdat het vrije
kunstenaarsbestaan hem echter meer trok dan het docentschap,
vervolgde hij zijn studie aan de Stadsacademie van Maastricht.
Als student was Sjer Jacobs een kunstenaar, die zich wel bij de
academiewereld betrokken voelde, maar tegelijk zijn eigen weg
uitstippelde. Door deze onafhankelijke artistieke opstelling hield
hij zich in feite buiten de dikwijls zo vrijblijvende discussies
die de kunstwereld zo eigen is om vervolgens zijn mening vanuit
een natuurlijke terughoudendheid en op enige afstand te toetsen
aan die van anderen. Hoewel hij zich nooit opzettelijk wilde
onderscheiden van de bestaande stromingen in de hedendaagse kunst,
heeft hij in de loop der jaren ongetwijfeld een geheel eigen
plaats veroverd in de wereld van de kunst, zonder kunstgrepen of
oneigenlijk gedrag. Wie het onmogelijke wil, moet proberen Sjer
Jacobs bij een van de heersende kunststromingen in te delen. Wil
men zijn werk toch in een kader plaatsen dan zou je zijn werk als
expressief-figuratief kunnen karakteriseren, waarbij al direct een
kanttekening gemaakt moet worden. Zijn beelden en schilderijen
zijn figuratief, maar niet realistisch. Het werk is expressief,
maar op zo'n eigen wijze dat een werk van Sjer in één oogopslag
uit duizenden te herkennen valt.
Sjer ontleent zijn thema's aan zijn directe omgeving. Mensen
vormen daarbij zijn belangrijkste inspiratiebron. De mens,
enerzijds in al zijn verscheidenheid, anderzijds in een geheel
eigen stijl. In de meest strikte zin van het woord is deze
markante kunstenaar een mannetjesmaker. Zo eenvoudig wil hij het
zelf ook noemen. Hij beeldt mensen uit het dagelijkse leven uit,
hoe mensen kijken, hoe ze zich gedragen. Hun houding, oogopslag,
kleding, alles is van belang. Sjer observeert, combineert, legt
ongecompliceerd en met een zekere abstrahering zeer suggestief de
mensen vast. 'Ik geef mijn eigen werkelijkheid weer. Meestal is
het niet in herkenbare persoon. Het is een samenvloeien van meer
personen. Het gaat niet om de perfecte gelijkenis, maar om de
spiegel die ik mezelf en de ander wil voorhouden. De kijkers
hebben daarbij geen passieve rol. Ze moeten naast mijn beelden hun
eigen beelden oproepen. Zij moeten niet alleen naar mijn beelden
kijken, maar er als het ware een dialoog mee aangaan en zo een
nieuwe werkelijkheid scheppen', meent Sjer Jacobs. De soms
levensgrote keramische beelden verdienen niet de schoonheidsprijs.
Hij vertaalt de bouw van zijn modellen meestal in eenvoudige,
plompe, schilderachtig behandelde vormen voor de verschillende
lichaamsdelen. 'Mensen zijn niet mooi. Kijk maar om je heen', laat
Jacobs ons weten. Hij kan het weten, want Sjer slaat de mensen
gade als geen ander. Hij observeert vooral de relaties tussen
mensen onderling en probeert vervolgens de gevoelens en stemmingen
letterlijk en figuurlijk uit te beelden. Juist daardoor staat het werk van Jacobs dicht bij het dagelijks
leven, een leven van alledag, dat weinig opwindends te bieden
heeft. Met een scherp invoelingsvermogen zijn de figuren naar dat
alledaagse leven getekend. Niet karikaturaal, maar midden in het
leven staand en met een mededogen dat Sjer eigen is. Door houding
of gebaar, een gezichtsuitdrukking, veelal met een enkele
verfstreek karakteriseert hij zijn figuren: hooghartig of
onderdanig, bescheiden of trots, ingetogen of brutaal de wereld
inkijkend.
Sjer Jacobs groepeert zijn beelden meestal zo, dat de kijker bijna
gedwongen wordt ze van alle kanten te bekijken, er omheen of
doorheen te lopen en er deel van te worden, zodat hij zich
uiteindelijk gaat afvragen wie nu eigenlijk wie bekijkt. Thuis in
de spiegel kijkend, ontdekt de waarnemer onvermijdelijk
overeenkomsten met de beelden van Sjer. Illusie en werkelijkheid
blijken nauw verwant te zijn. De herkenbaarheid van zijn beelden
roept door de kracht van binnenuit steeds weer nieuwe emoties op,
emoties van mensen. Die emoties probeert hij in zijn schilderijen
en beelden op de beschouwer over te brengen. De herkenbaarheid van
zijn beelden staat door de kracht van binnenuit nieuwe emoties
echter niet in de weg.
Ongemerkt is Jacobs een groot deel van de dag bezig met het
bestuderen van mensen. 'Vooral gezichten en handen laten goed
zien, waarmee mensen zich bezig houden. Houdingen, handen,
gezichten drukken het beste uit, hoe mensen zich voelen. Dat zijn
niet voor niets belangrijke elementen in mijn werk', aldus Sjer.
Door zijn wijze van beeldend vormen gaat Jacobs een voortdurende
dialoog met zijn directe omgeving aan. Daardoor is hij ook een
typische modelleur in de goede zin van het woord. Hij houdt ervan
iets toe te voegen of waar nodig weer weg te nemen, denkend en
voelend met zijn handen. Sjer werkt met veel verschillende
materialen: keramiek, brons, tin, glas, staal, hout, rvs,
kunststof, olieverf en inkt. Ook in zijn technieken legt hij zich
geen beperkingen op. Zijn werk is zowel twee- als
driedimensionaal. Materiaal en techniek stellen hem in staat een
eigen sfeer te crekren, die het eigene van zijn werk versterkt.
Zijn streven naar perfectionisme verleidt hem niet zijn figuren
tot in detail uit te werken. Hij laat rustig bepaalde details weg
als hij denkt dat dit de plastische expressie ten goede komt. Op
zoek naar het meest typerende in de mens laat hij bijvoorbeeld
armen, benen, oren of ogen weg om de suggestieve kracht te
versterken. 'Men heeft mij wel eens verweten', aldus Sjer, 'dat
mijn mensen zo ouderwets gekleed gaan. Van hippe kleding zouden
mijn mensfiguren geen notie hebben. Op de scheidslijn van het
nieuwe millennium zou niemand zich met die dikwijls boerse kleding
kunnen identificeren!' Jacobs bestrijdt dat laatste stellig.
'Doordat ik het niet-wezenlijke weglaat, wordt ook de kleding van
mijn mensen tot een soort archetype. Een overdreven make-up,
kettingen en kralen, franjes en andere prullaria maskeren immers
de werkelijkheid. Overdreven belang hechten aan deze
uiterlijkheden leidt de aandacht af van de werkelijkheid. 'Het
bezig zijn met mensen is waarschijnlijk ook een van de redenen van
mijn succes', meent Sjer. 'Veel mensen herkennen zichzelf of een
ander in mijn mensfiguren. Dat komt', filosofeert hij, 'omdat
mensen, hoewel ieder voor zich uniek, toch te herleiden zijn tot
een soort archetypen'.
Van welke invalshoek men Sjer Jacobs ook benadert, steeds weer
komt hij te voorschijn als een markant mens, die zij persoonlijke
uitdrukkingsmiddelen zuiver weet af te stellen. De klei knedend en
vorm gevend met zijn handen en driftig het penseel hanterend
speurt hij als het ware naar de zin van het leven en creëert zijn
eigen wondere wereld. Zodoende kun je zijn werk beschouwen als een
gelukkige combinatie van gerichte arbeid en geestelijk leven. Zijn
beelden en schilderijen vertellen over de kijk van de kunstenaar
op de wereld om zich heen. Dat hij daarbij de zichtbare
werkelijkheid op een geheel eigen wijze uitbeeldt, zal voor ieder
die het werk kent, duidelijk zijn. Toch is het werk niet in de
eerste plaats gemaakt om het moeizaam te analyseren of te
rationaliseren. De beschouwer krijgt alle ruimte voor een eigen
interpretatie. Spontaniteit en intuïtie zijn daarbij goede
uitgangspunten.
Drs. Ad van Doorn
|
|
|
|
|
Expositieoverzicht
Sjer Jacobs
|
95|96|97|98|99|00 |
|
Line
Art, Gent, België |
95|96|97 |
|
Art
Multiple, Düsseldorf, Duitsland |
95|96|97|98|99|00|01|02 |
|
Holland
Art Fair, Den Haag |
96 |
|
Kunstrai,
Amsterdam |
97|98|99 |
|
Galerie
Ultime Atome, Gent, België |
97|99|01|02|03|04 |
|
Galerie
Yvonne Hallema, Borne |
97 |
|
Galerie
Ineke Feuth, Amsterdam |
96|98|00|03 |
|
Galerie
Meander, Zevenaar |
96|97|98|99|00|01|02 |
|
Bogaard
Art, Helmond |
96|97 |
|
Chateau
de Bussihre, Frankrijk |
97|98|99|00|01|02|03|04|05 |
|
Holland
Art Gallery, Eindhoven, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam |
97|99 |
|
Galerie
Kort, Workum |
96|97|03|05 |
|
Galerie
Prinsenhoek, Sittard |
96 |
|
Galerie
Gudrun Tiedt, Goslar, Duitsland |
97 |
|
De
Kopermolen, Vaals |
97|98 |
|
Lies
Donee, Hasselt, België |
97|98|99|01|02|03|04|05 |
|
Galerie
Lambèr, Valkenswaard |
98 |
|
Beeldentuin
Dahullu, Gees |
98|00 |
|
Galerie
De Borgh, Vaals |
98|00|02|04|05 |
|
Auw
Sjoekelaatfabriek, Gulpen |
99|01|02|05 |
|
Galerie
Exelmans, Neeroeteren, België |
99|00|01|04 |
|
Artihove
Art Centre, Bergschen Hoek |
99 |
|
Interium,
Bergen op Zoom |
99 |
|
Galerie
De Ringeloor, Gilze |
99|00 |
|
Beeld
Sittard |
99|00|01|02|03|04|05 |
|
Glas
Expositie Kasteel Horn |
99 |
|
Project
Maaspoort, Venlo |
99|00|01 |
|
Galerie
Pieter Breughel, Venlo |
99|00 |
|
Galerie
Ursula van Heesh, Kleve, Duitsland |
99|00 |
|
New
Art, Barcelona, Spanje |
99 |
|
Galerie
Telpaz Kanata, Canada |
00|01|05 |
|
Art
Innsbruck, Oostenrijk |
00|01 |
|
Claustre
del Reial Sant Cugat, Spanje |
00|01|02|03|05 |
|
Bärwaldt,
Maastricht |
00|01|02|03 |
|
Galerie
Sous-Terre, Lithoijen |
01 |
|
Galerie
Bianca in de Molen, Wassenaar |
01|02 |
|
Panta
Rhei, Rucphen |
01|02|03 |
|
Galerie
T, Middelburg |
00|01 |
|
Expo
Boulevard (Galerie Mas), Knokke, België |
02 |
|
Galerie
Dabekaussen, Echt |
03 |
|
Art
Miami, Miami Beach, Verenigde Staten |
03 |
|
Galerie
de Groene Els, Eindhoven |
03|04|05 |
|
Expoline,
Scherpenzeel |
03|04 |
|
Galerie
Mariska Dirkx, Roermond |
03|04| |
|
Galerie
en Beeldentuin de Elborg, Elburg |
04 |
|
Gallery
De Novo, Ketchum, Idaho, Verenigde Staten |
04 |
|
Schloss
Schramberg, Duitsland |
04 |
|
Pieters
Boothuisje, Oostende, België |
04 |
|
Galerie
de Mollegangen, Bergen op Zoom |
|
|
|
Galerie Beeldkracht
en Sjer Jacobs
Galerie Beeldkracht heeft het genoegen een groot aantal nationaal
en internationaal bekende kunstenaars te vertegenwoordigen en te
presenteren. Één heel bekende daarvan is ook Sjer Jacobs, die
sinds zijn eerste stappen in de kunstwereld al snel succes had met
zijn eigen stijl, zijn scherpe observatievermogen, de bron van
zijn werk, en daarbij natuurlijk niet te vergeten zijn eigen
humor, die zijn werk zo'n grote charme geeft.
Sjer is een buitengewoon veelzijdig kunstenaar. Hij maakt
schilderijen, zeefdrukken, beelden van brons, glas en keramiek,
voert grote opdrachten uit variërend van beelden in de openbare
ruimte tot monumentale wandschilderingen. Zijn oeuvre is enorm,
net als zijn werklust.
Andere bekende en succesvolle topkunstenaars in de collectie van
Galerie Beeldkracht zijn:
Ad Arma, Michael
Parkes,
Sjaak Smetsers, Nico Vrielink, Iurie Matei, Natalya Stadnyk, Marcel Schellekens, Arnor Bieltvedt, Clemens Briels en Jacques Tange. |
Sjer
Jacobs
op het weblog van de galerie
- 10
juli 2009: Nieuwe beelden van Sjer Jacobs in de collectie van
Galerie Beeldkracht
Helaas is dit bericht niet bewaard, wegens het opheffen van het weblog in augustus 2011 |
|
|
|