Annemarie
Petri |
Schilderijen in acrylverf
van
Hollandse landschappen en Magisch realistische taferelen
Paintings
in acrylics on wood - Landscapes and paintings
in a Magical Realist style |
|
|
Presentatie Annemarie
Petri door Galerie Beeldkracht op de internationale kunstbeurs Lineart
(Gent, België 2009).
Galerie
Beeldkracht exposeert de nieuwste etsen en bronzen beelden
van Annemarie Petri van zondag 14 september tot en met zondag
19 oktober 2014. Zie Nieuwsbrief.
|
|
|
|
|
|
Annemarie
Petri
Etskunst: Surrealistische
en Magisch Realistische meerkleurenetsen /
Annemarie
Petri
Full color etchings
in a Magical realist style
by this Dutch artist |
|
!!!
Scroll naar beneden voor meer etsen van de kunstenares -
Scroll downwards to see more etchings !!! |
|
Serie
'De onzichtbare steden'
|
De stad waar de mensen steeds meer moeite hadden om het
hoofd boven water te houden, ets, 65 x 50 cm
|
|
De stad waar de luchtkastelen tot aan de hemel reikten, ets,
65 x 50 cm
|
|
De stad van de bruggenbouwers, ets, 50 x 75 cm
|
|
De stad waar de mensen werken belangrijker vonden dan
gelukkig zijn, ets, 65 x 50 cm
|
|
De stad waar de mensen probeerden om zo dicht mogelijk bij
God te komen, ets, 80 x 50 cm
|
|
De stad die zichzelf net zolang bleef herhalen totdat er
niets meer van over was, ets, 65 x 50 cm
|
Serie
'Atlantis'
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Koraaleiland,
meerkleurenets, 2007,
oplage 25,
85 x 70 cm (lijstmaat),
kab. nr. 5604
|
|
Wonderreizen,
meerkleurenets, 2007,
oplage 25,
85 x 70 cm (lijstmaat),
kab. nr. 5605
|
|
De Coelacanth,
meerkleurenets, 2007,
oplage 25,
85 x 70 cm (lijstmaat),
kab. nr. 5607
|
|
|
|
|
|
Serie 'Het
ornithologisch museum'
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het
ornithologisch museum,
meerkleurenets, 2005
oplage 25, 65 x 50 cm,
kab. nr. 4326
|
|
Het
ornithologisch museum III,
meerkleurenets, 2005
oplage 25, 65 x 50 cm,
kab. nr. 4328
|
|
|
|
|
|
|
|
Serie
'Interieurs natuurwetenschappers'
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Animalia in liquor
meerkleurenets,
oplage 25, 46 x 36 cm,
|
|
Vita Brevis,
meerkleurenets,
oplage 25,
36 x 46 cm,
kab. nr. 5631
|
|
Interieur
van een herpetoloog,
meerkleurenets, 2002
oplage 25,
36 x 46 cm,
kab. nr. 5619
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Interieur van een ofioloog,
meerkleurenets, 2002
oplage 25,
36 x 46 cm,
kab. nr. 2018
|
|
Interieur
van een ecoloog,
meerkleurenets, 2001
oplage 25,
36 x 46 cm,
|
|
Interieur van een botanicus,
meerkleurenets, 2001
oplage 25, 36 x 46 cm,
kab. nr. 2010
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Interieur van een oceanoloog,
meerkleurenets, 2002
oplage 25,
36 x 46 cm,
kab. nr. 2734
|
|
Interieur van een logopedist,
meerkleurenets, 2002
oplage 25,
36 x 46 cm,
kab. nr. 2733
|
|
|
|
|
|
Annemarie Petri
Sculpturen
van brons
in Surrealistische stijl /
Sculptures in bronze
in a Surrealist style
by the Dutch artist
Annemarie Petri
|
|
De zorg voor het nageslacht, bronssculptuur
|
|
Het mobiele paleis, brons
|
|
Het mobiele paleis, brons (ander aanzicht)
|
|
Strijdwagen met Egelvis, bronssculptuur met opgezette vis,
34 x 20 x 38 cm
|
|
|
|
De reservetroepen, bronssculptuur, 23 x 17 x 21 cm
|
|
|
|
Luchtkasteel,
Bronssculptuur, 2002
oplage 10, (h: 21 cm)
kab. nr. 2272
|
|
Viskar,
Bronssculptuur, 2002
oplage 1, (h: 15 cm)
Verkocht/sold
|
|
|
|
|
|
Over
de bronssculpturen in Surrealistische stijl
Annemarie Petri werkt in haar schilderijen, sculpturen en etsen in
een stijl, die doet denken aan het Surrealisme. Het Surrealisme is
een kunststroming in de moderne kunst ontstaan aan het begin van
de vorige eeuw, in 1924. Hoewel er een hoogtepunt van het
Surrealisme is waar te nemen tussen 1925 en 1940, in zowel
schilderkunst, beeldhouwkunst en in de literatuur waarmee het
begon in 1924, is het Surrealisme vandaag de dag nog steeds
duidelijk aanwezig en actief.
Het was de Franse schrijver/essayist André Breton, die in 1924
zijn opvattingen omtrent het surrealisme in de kunst, vooral de
schilderkunst en de literatuur, te boek stelt in zijn beroemde
"Manifeste du Surrealisme". Daarna publiceerde hij in
1928 over de relatie tussen het Surrealisme en de schilderkunst
"Le surréalisme et la peinture", dat in 1965 met vele
nieuwe toevoeging nogmaals werd uitgegeven.
Het wezen van het Surrealisme komt er op neer dat de Surrealisten
destijds, mede teleurgesteld in het - door de gruwelen van de
Eerste Wereldoorlog al te optimistisch gebleken - Rationalisme en
tegelijkertijd geïnspireerd door de ideeën van Sigmund Freud, de
door vrije associaties gekenmerkte bewustzijnstoestand van de
droom centraal stellen als inspiratiebron van hun werk.
Een andere kunstenaar in de collectie van Galerie Beeldkracht,
waarvan de kunstwerken verwantschap vertonen met dat van de
Surrealisten uit de recente kunstgeschiedenis van de twintigste
eeuw is Iurie Matei.
|
|
|
|
|
Schilderijen
in acrylverf van kunstenares Annemarie Petri -
Paintings by
Annemarie Petri |
|
!!!
Scroll naar beneden voor meer schilderijen van de kunstenares -
Scroll downwards to see more works of Art !!! |
|
Panorama's
van het hedendaagse landschap,
landschappen in acrylverf
door
kunstenares Annemarie Petri vanaf 2003:
|
|
|
Zondagmorgen,
2004
acrylverf/mixed media op twee panelen,
65 x 150 cm (beeldmaat)
kab. nr. 4335 |
|
|
|
Het 'schijnrealisme' van kunstenares Annemarie Petri
- Over
haar panorama's van het hedendaagse landschap -
Kunstenares Annemarie Petri (Den Haag, 1965) werkt sinds 2003 aan
een serie schilderijen in mixed media met het hedendaagse
landschap als uitgangspunt. In die zin lijkt haar werk te passen
in de traditie van de verbeelding van het Hollandse landschap.
Heel methodisch gaat Petri te werk. Eerst neemt ze foto's op
locatie. Deze locaties worden zorgvuldig gekozen. Haar concept is
dat deze locaties samen een zo compleet mogelijk beeld geven van
het landschap, zoals we dat nu kunnen aantreffen in Nederland. Dit
kan uiteraard een weiland met koeien zijn, maar ook een
haventerrein, een fabriekscomplex, een klaverblad op de snelweg,
de pier van Scheveningen of een krakersbolwerk in bouwvallige
staat. Het gekozen landschap hoeft wat Annemarie Petri betreft
niet te behagen, het hoeft niet esthetisch te zijn. In die zin
wijkt haar keuze duidelijk af van de genoemde traditie.
Vervolgens drukt ze vergrotingen van de genomen foto's af in de
vorm van kleurenkopieën. Ze ordent deze kopieën. Ze kiest bij de
ordening voor een wijds panorama, wel gebaseerd op de
oorspronkelijke gefotografeerde locatie. Steeds vormen meerdere
kopieën of delen ervan samen het panorama. Deze kunnen elkaar
overlappen, maar er ontstaan ook grillig gevormde gaten tussen de
verschillende delen. Als deze fase van beeldbepaling is afgerond
maakt de kunstenares een collage van de zorgvuldig geordende en
verknipte kopieën op de ondergrond. De ondergrond bestaat uit een
of meerdere panelen van MDF. Ze sluit de fase af door over deze
grondlaag een lijmlaag aan te brengen.
De
derde fase begint. Annemarie Petri schildert met acrylverf over de
grondlaag heen. Ze corrigeert het perspectief, ze doet dit ook
tegen de bestaande wetten in. De 'correct realistische'
weergave van de camera maakt plaats voor de keuzes van de
kunstenares, die als een regisseur de vele fotografische indrukken
en niet goed passende delen tot een nieuw geheel samensmeed.
Sommige delen van de foto's laat ze weg, sommige schildert ze
natuurgetrouw over, andere delen veranderd ze en ze vult de vele
hiaten aan in de geest van de oorspronkelijke locatie en genomen
foto's. Ze beïnvloedt de sfeer van haar panorama door het
toepassen van een kleurengamma, dat doet denken aan de
schilderijen van de Haagse School, in het bijzonder aan die van
Weisenbruch. Hier lijkt de kunstenares opnieuw contact te maken
met de grote traditie van het landschap schilderen.
De
kunstenares creëert een nieuwe realiteit, balancerend op de
boeiende rand van traditie en vernieuwing, met haar camera,
gecomponeerde kopieën, lijm en acrylverf als middelen. De
'schijnrealiteit' van Annemarie Petri komt steeds zeer
geloofwaardig over. De gekozen panoramische compositie werkt mee
aan de overtuigingskracht omdat de beschouwer als het ware met
zijn gehele blikveld verdrinkt in het panorama. Er ontstaat een
gevoel van ruimte dat de beschouwer ook zou krijgen als die zelf
op de oorspronkelijke locatie zou staan en om zich heen zou
kijken. Vervreemdende eigentijdse details als graffiti op een
muur, een plastic chemisch toilet geplaatst voor bouwvakkers op
een authentiek stadsplein, oranje geschilderde lantaarnpalen
tijdens een periode van nationale voetbalgekte of rondslingerend
zwerfvuil geeft ze daarbij een prominente plaats als symbolen van
onze huidige leefwereld. Details, die zoals zij zegt haar meer
zijn gaan opvallen door het gebruik van de niets verhullende
camera.
De
geschilderde landschapspanorama's van Annemarie Petri doen sterk
denken aan andere eigentijdse geloofwaardige beeldmanipulaties,
gemaakt op de computer bij special effects voor Holywood films en
voor reclamedoeleinden. Petri gebruikt geen computer en lijkt er
ook geen nodig te hebben. Ze blaast de schilderkunst eerder nieuw
leven in door het gekozen post moderne concept en de eigentijdse
methode om tot haar beelden te komen. Ze brengt deze in symbiose
met de traditie door het tegelijkertijd geraffineerd toepassen van
de vele verworvenheden uit de realistische fijnschilderkunst.
Sander
Kletter, galeriehouder Galerie
Beeldkracht - 12 juli 2007
Galerie
Beeldkracht Homepage
|
|
|
|
|
Schilderijen
in acrylverf van kunstenares Annemarie Petri -
Paintings by
Annemarie Petri |
|
!!!
Scroll naar beneden voor meer schilderijen -
Scroll downwards to see more works of Art !!! |
|
Schilderijen
serie: 'Op zoek naar de verloren tijd'
|
|
Herinnering aan een gelukkige tijd (over een zeeman met
heimwee naar de zee)
acrylverf op paneel, 65 x 200 cm (paneelmaat)
|
|
|
Reis naar binnen,
acrylverf op paneel, 75 x 140 cm (paneelmaat)
|
|
|
Je mag op blote voeten door het leven dansen
acrylverf op paneel,
100 x 75 cm (paneelmaat)
kabnr 7382
|
|
|
Persbericht expositie
Vanaf
zondag 14 september tot en met zondag 19 oktober is er bij Galerie
Beeldkracht in Scheemda een solo expositie van Annemarie Petri te
zien.
Galerie Beeldkracht viert volgend jaar haar twintig jarig bestaan
en is al jarenlang enthousiast over de gedetailleerde romantische
droomwerelden van Petri. Het is dan ook de vierde keer, na 2003,
2006 en 2011 dat de galerie een solo expositie wijdt aan het
unieke en eigengereide werk van de kunstenares. Daarnaast
verzorgde de galerie presentaties van haar werk op binnen- en
buitenlandse kunstbeurzen.
De kunstenares toont ons in haar nieuwste serie etsen een
fantasiewereld - van mensen ontdaan - die associaties oproept met
de fascinerende verhalen over de verzonken stad Atlantis. In het
meest recente werk van Petri zien we een mysterieuze
architectonische wereld die wellicht ontdekt zou kunnen zijn door
een romanfiguur als Jules Verne. Een wereld, die verwantschap
lijkt te hebben met de fascinatie van ontdekkingsreizigers uit
vervlogen tijden voor andere culturen. Dat is niet zo vreemd want
Petri voelt een diepe band met het verleden. Soms verklaart zij
het gevoel te hebben in een andere tijd thuis te horen. Zo is zij
onder de indruk van het werk van de Italiaanse graficus Giovanni
Battista Piranesi uit de 18de eeuw, die bekend is vanwege zijn
gravures en etsen van stadsgezichten en denkbeeldige kerkers.
Andere beroemde kunstenaars uit het verleden behoren tot haar
meest geliefde inspiratiebronnen, zoals Rembrandt, Canaletto,
Arcimboldo, Jeroen Bosch en William Morris. Ook in klassieke
muziek vindt zij inspiratie, onder andere bij Johan Sebastiaan
Bach, Franz Schubert en Ludwig von Beethoven.
In een speech, die conservator Bob van den Boogert van het
Amsterdamse Rembrandthuis vorig jaar hield over het werk van Petri
in Den Haag, vertelt deze geanimeerd dat hij associaties kreeg met
Monty Python, toen hij haar werk voor het eerst zag. Dat was bij
Galerie Beeldkracht. Hij vergelijkt de wijze waarop Monty Python
gebruik maakte van Victoriaans beeldmateriaal met de manier waarop
Petri gebruik maakt van bestaande beelden. Hij stelt vervolgens in
zijn betoog dat ze liever ontdekkingsreiziger zou zijn “geweest
in de zeventiende eeuw, of een natuuronderzoeker, zoals Darwin, in
de achttiende of negentiende eeuw.” En hij vervolgde: “Wat
haar ook bezighoudt, en wat direct blijkt als u het werk goed
bekijkt, is het zoeken naar een andere wereld: minder hard,
mooier, de wereld van dromen en kinderherinneringen.” Van den
Boogert beschouwt Petri als “een echte romanticus, iemand die op
een heel mooie manier zoekt naar andere werelden, waar schoonheid
en harmonie heersen en waar ruimte is voor artistieke
verbeelding.”
Dat Petri zich echter beeldmateriaal van anderen toe-eigent voor
haar werk verbindt haar tegelijkertijd sterk met tradities in de
hedendaagse kunst. Het is de eigentijdse kant van haar werk. Het
ligt als werkmethode in de lijn van de ‘appropriation art’
kunstenaars uit de jaren tachtig van de vorige eeuw, toen deze
methode in zwang was bij museale kunstenaars als Sherrie Levine,
David Salle, Jeff Koons en Barbara Kruger. De titel van haar
nieuwe serie etsen ‘De onzichtbare steden’ van Petri, die op
de expositie te zien zullen zijn, ontleende de kunstenares aan de
roman Le città invisibili van Italo Calvino uit 1972, waarin de
Italiaanse ontdekkingsreiziger Marco Polo verslag doet van zijn
reizen aan Kublai Khan, de legendarische leider van het Mongoolse
rijk uit de dertiende eeuw. Hij weet Khan bijzonder te boeien met
fascinerende verhalen over steden, die echter helemaal niet
blijken te bestaan. En dat is nu net waar Petri eveneens in slaagt
met haar curieuze - surrealistisch aandoende - bronzen beelden en
ambachtelijk gezien bijzonder knappe en verfijnde etsen uit de
serie ‘De onzichtbare steden’. Maar hoewel de etsen
stilistisch gezien een klassieke stijl aannemen, zijn de thema’s
van haar werken juist heel actueel. Galerie Beeldkracht heet u van
harte welkom in de verstilde sprookjeswereld vol wonderbaarlijke
schoonheid van Petri.
Sander Kletter, kunsthistoricus MA (galeriehouder Galerie
Beeldkracht), september 2014
|
|
|
|
|
Over
kunstenares
Annemarie Petri / About
Annemarie Petri
|
|
Opleiding en
veelzijdigheid
Annemarie Petri geboren te
Den Haag in 1965 werd als kunstenaar opgeleid aan De Vrije Academie te Den
Haag tussen 1982 en 1989. Ze heeft zich toegelegd op meerdere disciplines
in de beeldende kunst. Ze maakt meerkleurenetsen, bronzen sculpturen en
schilderijen. Annemarie Petri exposeert in binnen- en buitenland in musea,
op kunstbeurzen en in galeries. Zie het overzicht op deze pagina.
Altijd inspiratie
Annemarie Petri heeft een hoop inspiratiebronnen. De kenners, in ieder
geval de mensen die goed kijken naar haar werk, zullen deze ook terug
vinden in haar werk. Inspiratiebron is in de eerste plaats het werk van grote kunstenaars als: Rembrandt, Canaletto, Arcimboldo, Jeroen Bosch,
Piranesi, Hundertwasser, William Morris en Weissenbruch. Maar ook in de
muziek vindt zij inspiratie, onder andere bij Johan Sebastiaan Bach, Franz
Schubert en bij Ludwig von Beethoven. Tot slot zijn literatuur en de
wetenschappen een bron van inspiratie, zoals Plinius, Darwin, Marcel
Proust en meer in het algemeen de archeologie, de architectuur en de
biologie... |
|
Exposities Annemarie
Petri
-
selectie laatste 10 jaar - Exhibitions
-
last decade
|
2014 |
Galerie
Beeldkracht solo |
Scheemda |
|
Duits-Nederlandse
Grafiekbeurs |
Borken,
Duitsland |
2013 |
Pulchri
Studio solo |
Den
Haag |
|
Duits-Nederlandse
Grafiekbeurs |
Borken,
Duitsland |
|
Art
in Redlight, Beurs van Berlage |
Amsterdam |
2011 |
Galerie
Beeldkracht solo |
Scheemda |
2010 |
Kunstbeurs:
Kunst- &
Antieksalon Primavera, via Galerie Beeldkracht |
Rotterdam |
2009 |
Lineart, Art Fair for Contemporary Art, presented by Galerie Beeldkracht |
Gent,
Belgium |
|
Realistische
schilderkunst, Galerie Beeldkracht |
Scheemda |
|
Galerie Peninsula |
Eindhoven |
|
'Het
Aards Paradijs' in de Stevenskerk |
Nijmegen |
|
Wrexham
Print International |
Wrexham/U.K.
Wales |
|
Kunstbeurs:
Kunst- &
Antieksalon Primavera, via Galerie Beeldkracht |
Rotterdam |
2008 |
Kunstbeurs:
Kunst- &
Antieksalon Primavera, via Galerie Beeldkracht |
Rotterdam |
|
Museum
Het Catharijne Convent |
Utrecht |
|
Galerie
Petit |
Amsterdam |
|
The
International Print Biennial - National Taiwan Museum of Fine Arts |
Taiwan |
2007 |
Kunstbeurs:
Invitation to Art
Fair, via Galerie Beeldkracht |
Amsterdam |
|
Stroom HCBK |
Den Haag |
|
Galerie Beeldlijn |
Amersfoort |
2006 |
Galerie Beeldkracht,
solo |
Scheemda |
2005 |
Wrexham Print International |
Wrexham/U.K. |
|
Museum
Kempenland,
solo |
Eindhoven |
2004 |
Galerie Beeldlijn,
solo |
Amersfoort |
|
Galerie Peninsula |
Eindhoven |
2003 |
Galerie Beeldkracht,
solo |
Scheemda |
|
Industrieprijs voor grafiek |
Neerpelt/België |
2002 |
Galerie Delfi Forum |
Zwolle |
|
Galerie Tracé |
Maastricht |
|
Galerie Utrecht |
Utrecht |
2001 |
Museum Het Prinsenhof |
Delft |
|
Galerie de Compagnie |
Dordrecht |
|
Annemarie
Petri - graficus van grote reputatie
Kunstenares
Annemarie Petri heeft in Nederland reeds een goede reputatie
opgebouwd als graficus, haar verfijnde meerkleuren etsen, opgebouwd uit een
complex lijnenspel van verfijnde en geraffineerde arceringen en
kruisarceringen zijn een ware ode aan de etskunst.
Haar etsen zijn te vinden in de collecties van zowel grote als kleine
verzamelaars, zoals o.a. in de kunstcollectie van
verzekeringsmaatschappij Allianz.
Beknopte uitleg over
de techniek van het etsen
Een metalen plaat wordt eerst bedekt met een zuurwerende waslaag of 'grond' waarin de kunstenaar vervolgens met
een 'etsnaald' tekent/krast. Dit kan ook met andere voorwerpen,
dan met een etsnaald. Annemarie Petri werkt in haar etsen vaak met
arceertechnieken. D.w.z. dat zij een groot aantal
licht/donkertinten weet te creëren door haarscherpe lijntjes
evenwijdig of kruislings te plaatsen. De grond kan vervolgens
worden verwijderd op die plekken in de ets die een volledig zwarte afdruk moeten
opleveren. Daarna wordt de etsplaat in een bad met zuur gelegd.
Het zuur bijt de geëtste/getekende gebieden uit.
Nu begint het afdrukproces: De etsplaat wordt volledig ingesmeerd met inkt en
wordt daarna 'afgeslagen', d.w.z. met de hand wordt het oppervlak schoon
geveegd. Het klassieke idee is dan, dat slechts in de geëtste
lijnen en groeven inkt achterblijft. Vervolgens wordt de etsplaat
op een licht bevochtigd papier gelegd en samen daarmee door de etspers
gehaald. De grote kracht van de pers zorgt ervoor dat de inkt uit de geëtste gebieden van de plaat op/in het papier
wordt gedrukt. De ets is klaar.
link: Grafiek
bij Galerie Beeldkracht
|
|
|
Galerie
Beeldkracht en veelzijdig kunstenares Annemarie Petri
Galerie
Beeldkracht treedt op als vaste vertegenwoordiger van kunstenares Annemarie
Petri sinds 2001. In de galerie worden permanent haar
schilderijen, bronssculpturen en meerkleurenetsen geëxposeerd. Annemarie Petri exposeerde haar nieuwste
schilderijen solo bij Galerie Beeldkracht in 2003, 2006, 2011 en
2014, terwijl
haar werk door de galerie in 2007 op de Invitation to Art Fair in
Amsterdam werd gepresenteerd en in 2008 en 2009 op Kunst- & Antieksalon Primavera te
Rotterdam, gevolgd door een
beurspresentatie op de 28ste editie van Lineart in Gent in 2009.
In 2010 presenteerde de galerie het werk van de kunstenares op
Kunst- en Antieksalon Primavera te Rotterdam. Grafiekbladen, schilderijen en bronzen beelden van Annemarie Petri zijn
permanent bij Galerie Beeldkracht te bezichtigen en enkele van haar kunstwerken
zijn te leen via de eigen kunstuitleen. Zowel particulieren als bedrijven
kunnen bij Galerie Beeldkracht kunst lenen. Galerie Beeldkracht
vertegenwoordigt kunst in realistische stijl van enkele
kunstenaars exclusief in Nederland,
zoals: het
poëtisch
Realisme van Boris Shapiro,
schilderijen
van de surrealist
Iurie Matei en stillevens
in olieverf van Jan van 't Hoff. |
|
|
|